Сяргей Чалы: Ужо тады шукалі лялькаводаў.
Януш Гаўрылюк: Спыталі, як мне тут падабаецца. Я распавёў, што падтрымліваю беларускае кіно і раблю фестываль у Варшаве. І трэба змагацца за кіно. І мы так сур’ёзна паразмаўлялі. Была такая прыемная рэч, што адзін з іх запытаўся: «Будзеш да нас прыязджаць?». Кажу: «Канешне, трэба далей змагацца за беларускае кіно». Але адзін кажа, што ўсё, канец.
Мікалай Лаўранюк: Змагайся ў Польшчы.
Януш Гаўрылюк: Не, ён пайшоў проста дамовіцца, каб мне не давалі гэту забарону. Наш чалавек. Вярнуўся і сказаў, што ўсё будзе ок. Я не думаю, што ён мяне падмануў. Мы развіталіся. Мне сказалі, што трэба штраф аплочваць. Я даў грошы на штраф, сеў на трамвай і паехаў. Цяпер думаю, што той штраф супрацоўнікі пастарунку не аплацілі. У 2020 годзе перад выбарамі ў мяне на беларускай мяжы запыталіся, за што я меў забарону. Глянулі, здаецца, за штраф неаплачаны. Магчыма, таму я і не мог ездзіць чатыры гады ў Беларусь.
Карацей, падарожжа на «Лістапад» было цікавае.
Сяргей Чалы: Скразная думка, ужо не першы раз у трэцяй частцы праграмы праходзіць, пра нейкі залаты век культуры паміж дзвюма Плошчамі. Калі неяк усё незвычайным чынам развілася. Часам, нават не насуперак уладзе, а з яе дапамогай. І здавалася, што ўсё вось-вось можа быць як у нармальных развітых краінах.
Мікалай Лаўранюк: Ну не, не. Усё ў параўнанні. Калі параўноўваць з тым, што сёння мы маем, што там за лайк — вось туды, за рэпост — туды, за фільм — таксама туды, парушэнне зрабіў — давай, у гэты аўтамабіль, у якім Януш катаўся. Канешне гэта быў такі час лібералізацыі, адлігі.
Сяргей Чалы: Гэта вельмі важная для мяне думка, што рэвалюцыя 2020 года шмат у чым была падрыхтавана людзьмі, якія пайшлі пасля Плошчы 2010 у культурныя праекты, у музыку, фестывалі, тэатр, ва ўсё, што заўгодна.
Мікалай Лаўранюк: Думаю, што маеш рацыю.
Януш Гаўрылюк: Калі пра культуру, на жаль, тыя гады, пра якія ты кажаш, з 2010 па 2020, не менш гэтая адліга закранула кіно. Было настолькі добра, што з’явіўся гэты «Лістапад», нацыянальны конкурс. Бо «Бульбамуві» скончылася, не было фінансавання. Але з’явілася ў Менску пляцоўка, якая пачынала развівацца. Якая з кожным годам, я сачыў за гэтым, развівалася. Была такая дамова, што мы можам шмат паказваць. Я памятаю напрыклад у 2019 годзе, калі я зноў прыехаў у Менск на «Лістапад»… Былі дакументальныя фільмы Андрэя Куцілы і Максіма Шведа. Я хадзіў на ўсе паказы беларускага кіно ў межах «Лістапада». Было вельмі шмат людзей. Людзі ўсё гэта абмяркоўвалі. Выглядала як вялікі фестываль. І гэта было крута, калі я зноў сядзеў на цырымоніі і перамагалі фільмы, зробленыя «Белсатам». На дзяржаўным фестывалі.
Мікалай Лаўранюк: Так было і ў 2016-м, і 2017-м. Толькі ў 2018-м нас цэнзура трохі кранула. Бо мы ўжо там зусім… Гэта было вельмі цікава. Не магу сказаць, што гэта была такая дамоўленасць, але такі сакрэт Палішынеля, напрыклад, белсатаўскія фільмы ўдзельнічалі ў «Лістападзе». Прасілі толькі адно — плашачку вось гэтую прыбраць. Але «Белсат» пісаў, што пяць нашых фільмаў на «Лістападзе». А вы адкрываеце каталог «Лістапада» і першы ліст — гэта партрэт самі ведаеце каго. Здаецца, нейкая такая фантастыка.
Беларускае кіно, чым мы можам ганарыцца? Якія поспехі самыя вялікія? Насамрэч гэта дакументальнае кіно.
Сяргей Чалы: Эксперыментальнае.
Мікалай Лаўранюк: Не, эксперыментальнае — гэта што? Гэта можа быць і дакументальнае, і ігравое. Але, канешне, калі гаварыць пра нейкія ўзнагароды, фестывалі — гэта беларускае дакументальнае кіно. Гэта фільм Аляксея Палуяна «Кураж», які быў у Берліне, гэта фільм Андрэя Куцілы «Сумма» на IDFA у Амстэрдаме і на фестывалі ў Варшаве.
Калі вяртацца, то, канешне, час адлігі, час усяго. Але ўсё роўна беларускія рэжысёры, беларускія кінематаграфісты заставаліся сам-насам. І добра, што быў «Лістапад», добра, што гэта было магчыма. Калі я яшчэ не працаваў там, я думаў пра «Лістапад», як у гэтай аўтарытарнай краіне існуе такі фестываль, які з’яўляецца проста выспай вольнасці. І ты бачыш там гэтыя фільмы, бачыш, што гэта могуць быць і палітычныя фільмы. Кожны год была дыпламатычная праца, каб гэтыя ўсе дамоўленасці, каб гэтыя фільмы трапілі ў праграму.
Сяргей Чалы: З рознымі людзьмі, розных творчых прафесіяў гаворыш пра гэта і кожны кажа прыкладна гэта пра сваю сферу. Ну, вось як магло быць, дзе ўсё забаронена, гэта значыць у кожнага ўсё забаронена акрамя іх сферы. І з гэтых выспачак насамрэч новая Беларусь і складвалася. Вось такі трагічны…
Мікалай Лаўранюк: Трагічна… Я б так не казаў. Канешне, гэта вельмі цяжкія часы і мы ўсе ведаем, што адбываецца, але крыж на беларускім кіно не трэба ставіць. Бо гэтыя ўсе рэжысёры, якія былі на «Бульбамуві», якія былі на «Лістападзе», якія зараз з’ехалі ў розныя краіны, яны працягваюць працаваць. Зараз, напрыклад, беларускі фільм «Радзіма» Аляксандра Міхалковіча і Ганны Бадзяка трапіў у намінацыю Еўрапейскай кінаакадэміі. Гэта еўрапейскі оскар па сутнасці. І гэта такая канкурэнцыя. Гэта фільм пра дзедаўшчыну ў беларускім войску. І такіх прыкладаў можна шмат паказаць.
Януш Гаўрылюк: Гэта фільмы, вытворчасць якіх пачыналася яшчэ ў Беларусі. Прайшло тры гады. Гэта як «Бульбамуві» — памежны фестываль, бо мы пакажам фільмы, праца над якімі пачыналася яшчэ ў Беларусі.
Мікалай Лаўранюк: Я ведаю, якое беларускае кіно будзе жыць заўсёды — гэта анімацыя. У Варшаве быў паказ фільму, які называўся «Кроў і караоке». Вельмі таленавітага беларускага рэжысёра Юрыя Семашкі.
Януш Гаўрылюк: Лаўрэата «Бульбамуві – 2022».
Мікалай Лаўранюк: Цікавы прыклад — «Смеццевая галава». У яго ёсць фільмы пра паэта, які піша пра ўсякае гаўно. І гэта з такім гумарам, з такім кінематаграфічным пачуццём. Ён усё гэта робіць сам. «Смеццевая галава» — ён аператар, рэжысёр, актор. Ты бачыш, што чалавек таленавіты, што ён сам сабе зрабіў.
Януш Гаўрылюк: Далей павінна быць праца прадусараў. Гэта трэба паказваць тым, у каго ёсць грошы, і потым з гэтага рабіць сапраўдны фільм.
Мікалай Лаўранюк: Ну, гэта такая праца, вельмі доўгі шлях.
Сяргей Чалы: Ці мог ты, Януш, уявіць пасля ўсяго, што здарылася, што твой фестываль зноў стане папулярным?
Януш Гаўрылюк: Мне цяжка паверыць у гэта.